måndag 23 september 2013

Happyhippo!

Ett av mina senaste alster är den här virkade flodhästen:
 Den var superkul att göra. Jag köpte mönster på ravlelry du hittar det här. 35 sidor långt men väldigt välgjort!
Mönstret är på engelska men man behöver inte vara bra på engelska alls utan med en bra virkningsordlista, jag brukar använda denna från drops, går det utmärkt att aldrig ha följt ett engelskt mönster förr.
Man bör nog ha virkat lite innan man ger sig på denna skapelse. Men man behöver inte vara en ubersuperninja-virkare på nått sätt! Flodhästen består av mormorsrutor av typen  African Flower och när man väl lärt sig hur man gör en sån är det bara att ösa!

Det klurigaste är nog att man virkar in rutorna allt eftersom, men om man vill kan man göra alla rutorna klara och sen tråckla ihop flodhästen.
Min happypotomus är virkad i Drops Paris men en 3,5 mm nål. Jag ville att min flodhäst skulle bli riktigt stor! 
Jag använde ett par riktigt stora säkerhetsögon till ögon och stoppningen är från en 12kr-kudde från IKEA. Jag fick tipset att lägga stoppningen i en nylonstrumpa så att den inte kan rymma när den blir välkramad =). Jag gjorde olika små paket men stoppning i nylonstrumpa. Ett för varje ben, ett för kroppen och ett för huvudet,




 Sigrid, min älsta dotter, blev överförtjust! Hon sitter på den och rider, håller den i öronen och hoppar upp och ner! =)

 Superroligt projekt och jag ska göra en till till minsta tjejen. Men jag pausar lite med diverse andra virkprojekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar